zaterdag, 7 oktober 2017
20:30

Als we Olivier Messiaen mogen geloven, is Debussy’s Pelléas et Mélisande het grootste meesterwerk uit de Franse muziek. Volgens hem werd “de diepgang van de menselijke gevoelens die erin ontwikkeld worden” en “het domein van het onderbewustzijn nooit eerder zo door muziek ontgonnen”.

Messiaen slaat de nagel op de kop: in Pelléas draait het niet om feiten, maar om emoties. De opera balanceert vervaarlijk langs de afgronden van het menselijk verlangen.

In de kamermuzikale versie van Marius Constant komt deze ingehouden afgrondelijkheid zo mogelijk nog sterker tot uiting. Ver van de retoriek van het grote gebaar, heerst hier een esthetiek van de subtiliteit. Claude Debussy en Maurice Maeterlinck spreken de taal van het onderhuidse, waarbij de essentie zich vertoont in rimpelingen en briesjes

Programma

Claude Debussy: Pelléas et Mélisande

INTERVIEW

met Jan Michiels, 19:45

Coproductie 30CC

Uitvoerders

Jan Michiels & Inge Spinette piano, Lore Binon, Yves Saelens, Werner Van Mechelen, Jérôme Varnier, Angélique Noldus, Camille Bauer, Klaas Verpoest, Jan Duerinck, Dimitri Stuyven

Jan Michiels en Inge Spinette (Pianoduo Yin-Yang) zien met deze productie een lang gekoesterde wens in vervulling gaan. In Leuven brengen ze de première van deze versie, die ze binnenkort ook op cd zetten. Klaas Verpoest, Jan Duerinck en Dimitri Stuyven zetten de kleurenrijkdom van de partituur extra in de verf met licht- en tekstprojecties. Lore Binon (sopraan) en Yves Saelens (tenor) nemen de titelrollen voor hun rekening, terwijl Werner Van Mechelen (bas) de sinistere Golaud vertolkt. Jérôme Varnier (bas), Angélique Noldus & Camille Bauer (mezzosopraan) vervoegen de cast.

Programmaboekje

Impression de Pelléas

naar Claude Debussy

Download

30CC/Schouwburg

Bondgenotenlaan 21
3000 3000 Leuven

Bereken je route

Parking

Ladeuze, Ladeuzeplein 20

De lijn

Lijnen 1–9 / 284–85 / 315–17 / 333–35 / 337 / 351–52 /358 / 370–74 /380 / 395
Halte Rector De Somer plein

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.