woensdag, 25 oktober 2017
20:30

Alleen al het excentrieke instrumentarium doet het hoofd duizelen: piano, ‘kist’, 8 contrabassen, 4 fagotten, 4 fluiten, bastuba en piccolo.

Sjostakovitsj versus Oestvolskaja: dat is het uitgangspunt van dit volledig Russische requiemconcert. De ultieme verstilling van het laatste strijkkwartet van Sjostakovitsj staat lijnrecht tegenover de onverbiddelijke hardheid van de drie Composities van Galina Oestvolskaja – ook soms “de componiste met de hamer” genoemd.

Waar Sjostakovitsj zich in een reeks verstilde en uiterst fragiele elegieën lijkt neer te leggen bij de nakende dood, bestormt Oestvalskaja eerder als een bezetene de schijnbaar gebetonneerde hemelpoorten. Onwrikbaar klinkt haar onverbiddelijke muziek. Maar achter alle geweld schuilt vooral een onpeilbare kwetsbaarheid, alsof de componiste ten eeuwigen tijde gedoemd is om zich tegen haar eigen wanhoop te verweren.

U krijgt hier een indrukwekkende, confronterende en hoe dan ook volstrekt unieke muzikale ervaring voorgeschoteld.

Programma

Dmitri Sjostakovitsj: Strijkkwartet n° 15 / Galina Oestvolskaja: Compositie n° 1 Dona Nobis Pacem, Compositie n° 2 Dies irae, Compositie n° 3 Benedictus, qui venit

INLEIDING

Klaas Coulembier, 19:45

Docu over Galina Oestvolskaja op op YouTube: Scream into space (Josée Voormans )

Uitvoerders

Spectra Ensemble o.l.v. Gerard Bouwhuis

De musici van het Spectra Ensemble houden van uitdagingen, zeker als ze daarmee de ultieme grenzen van muziek kunnen aftasten. Pianist Gerard Bouwhuis, die Oestvolskaja’s muziek meermaals speelde in aanwezigheid van de componiste en bekend staat om zijn energieke uitvoeringsstijl, neemt de leiding over het geheel. De kerk van de Abdij van Keizersberg vormt het schitterende decor van deze strijd.

Website Spectra Ensemble Website Gerard Bouwhuis

Programmaboekje

Galina Oestvolskaja

Dona nobis pacem

Download

Abdij Keizersberg

Mechelsestraat 202
3000 3000 Leuven

Bereken je route

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.