vrijdag, 20 oktober 2017
20:30

Transit opent dit jaar kleurrijk, met werken voor groot ensemble en solisten. Een Italiaans-Vlaams avondje bovendien, netjes verdeeld met twee componisten aan iedere zijde.

Het concert bespeelt het hele spectrum van de schalkse spitsvondigheden van het trompetconcerto Ballata no. 5 (2015) van Francesco Filidei tot de donkere maar transcendente kleur van Eppur si muove (2014) het laatste werk dat Luc Brewaeys in opdracht van ons festival schreef. Even donker – althans afgaand op de titel Pour que la nuit finisse en op de keuze voor instrumenten in het lage register – belooft het gloednieuwe werk van Bart Vanhecke te worden, dat hier de première beleeft.


HERMESensemble o.l.v. Ed Spanjaard

Jeroen Berwaerts, trompet solo (Filidei), Els Mondelaers, mezzo solo (Vanhecke)

Karin de Fleyt – fluit, Peter Merckx – (bas)klarinet, Marc Tooten – altviool, Jonas D’haese – percussie, Nils Vander Plancken – piano, Stijn Saveniers – cello, Wibert Aerts – viool, Pieter Jansen – viool, Jan Buysschaert – contrabas, Nico De Marchi – hoorn, Joost Gils – hobo, Rémy Roux – fagot, Senne La Mela – trompet, Bram Fournier – trombone, Mathilde Wauters – harp



Programma

Bart Vanhecke, Pour que la Nuit Finisse (wereldcreatie)

Tiziano Manca, Defining (2007-2009)

Luc Brewaeys, Eppur si Muove (2014)

Francesco Filidei, Ballata no. 5 (2015)

INTRO

Maarten Beirens, 19:45

Componisten

Luc Brewaeys

Luc Brewaeys (1959-2015) studeerde compositie bij André Laporte in Brussel, bij Franco Donatoni in Siena en bij Brian Ferneyhough in Darmstadt. In de vroege jaren 1980 had hij regelmatige contacten met Iannis Xenakis in Parijs. Hij kreeg verschillende prijzen in binnen- en buitenland, waaronder de Prix de Musique Contemporaine du Québec voor zijn volledig werk, zo werd hij in 2013 nog door Klara uitgeroepen tot Musicus van het jaar.

Website Luc Brewaeys

Bart Vanhecke

Bart Vanhecke (1964) studeerde compositie aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel bij André Laporte en aan het Accademia Musicale Chigiana in Siena (Italië) bij Franco Donatoni. In 2015 doctoreerde Vanhecke rond het onderzoeksthema 'the systematisation of atonality and dissonance in amotivic serial composition'. Hij schreef composities voor uiteenlopende bezettingen die in België en het buitenland worden uitgevoerd.

Website Bart Vanhecke

Francesco Filidei

Francesco Filidei (Pisa, 1973) studeerde aan het 'Conservatory of Florence' en het 'Paris Conservatoire'. Als organist en componist werd hij reeds uitgenodigd op belangrijke festivals voor hedendaagse muziek. Zijn muziek wordt gespeeld door gerenommeerde orkesten en ensembles. Hij won verschillende prijzen met zijn composities zoals de Siemens Forderpreistrager (2009), de UNESCO Picasso / Miró Medal of the Rostrum of Composers (2011) en de Abbiati Prize (2015).

Website Francesco Filidei

Tiziano Manca

Tiziano Manca (1970, Italië) studeerde filosofie aan het Conservatorium van Firenze, en elektronische muziek en compositie bij Romano Pezzati en Salvatore Sciarrino. Zijn werk omspant zowel instrumentale als vocale muziek in verschillende bezettingen (solo, stem en instrumenten, muziektheater, a cappella koor). Manca werkt momenteel als artistiek onderzoeker aan het Gentse Orpheus Instituut.

Website Tiziano Manca

Uitvoerders

HERMESensemble

HERMESensemble is een Antwerps collectief voor hedendaagse muziek en kunst. Het repertoire en de uitvoeringspraktijk van de klassieke avant-garde vormen het startpunt van de producties, maar het ensemble streeft er bewust naar artistieke grenzen te verleggen: enerzijds zoekt het confrontaties op met oude muziek, pop- en niet-westerse muziek, anderzijds onderzoekt het synergiën met andere disciplines zoals (muziek)theater, beeldende kunsten, video, film en multimedia.

Website HERMESensemble

STUK

Naamsestraat 96
3000 3000 Leuven

Bereken je route

Parking

H. Hartkliniek, Naamsestraat 102c

De lijn

Lijnen 1 en 2
Halte H. Hartkliniek

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.