Een kluwen van kleuren

2021 wordt voor Festival 20·21 een feestjaar

Hoe kan het ook anders, in een jaartal dat zijn naam ontleent aan ons eigenste festival? Rijkelijker nog dan andere jaren brengt Festival 20·21 de klank van de 20e en 21e eeuw naar de Leuvense podia. Divers en gedurfd, vol overtuiging dat onze oren meer aan kunnen dan wat ze meestal ingelepeld krijgen. 

Graag gaan we daarbij aan de slag met muzikanten die vaak van heel dichtbij komen. België is immers een ontzettend vruchtbare kweekvijver van jonge musici die de nieuwe muziek een warm hart toedragen en bovendien bruisen van talent en visie.
 
Als een vuurwerk schieten de concerten dit jaar alle kanten op: van New York via Parijs en Wenen tot in Moskou. In Rusland blijven we wel wat langer dralen. 

Op de Themadag op 10 oktober duiken we diep in het werk van Dmitri Sjostakovitsj, met vooral aandacht voor diens late werken: van de soms uitgemergelde, beklijvende liederen en kamermuziek tot diens meeslepende Veertiende Symfonie. 

Ook in andere concerten duikt hij soms op. Zijn autobiografische Achtste Kwartet kadert in een programma waar een andere Rus, Alfred Schnittke, centraal staat. En de uitvoering van Honeggers Symphonie Liturgique is maar mogelijk dankzij de prachtige transcriptie voor twee piano’s die Sjostakovitsj ervan maakte. Even komt hij ook nog piepen in het klokkenrecital dat Anthony Romaniuk voor Festival 20·21 samenstelde. 

Heel wat Sjostakovitsj dus, maar ook andere grootmeesters laten van zich horen onder meer: walsend (Strauss, Ravel), beierend (van Byrd tot Adams) of biddend (Rachmaninov, Messiaen). Alle registers mogen open!
 
Wees welkom op Festival 20·21 om er, samen met ons, de oude klassiekers te fêteren en de nieuwe op de kaart te zetten. De toekomst van de muziek moeten we zelf maken, vol overgave!

Pieter Bergé

Live vertolkers - elektronica - multimedia

Een vanzelfsprekende interactie in nieuwe muziek

De alomtegenwoordigheid van technologie is zelden tastbaarder geweest dan het laatste jaar toen bijna  alle culturele ervaringen enkel nog via technologische hulpmiddelen konden gebeuren. Alle goede bedoelingen met live streaming ten spijt, ontbrak er toch iets – de intensiteit van de live ervaring.

Merkwaardig genoeg zie je dat nog het beste in die hedendaagse werken – en daar vallen er deze editie heel wat van te beleven! – die een dialoog opbouwen tussen live vertolkers en elektronische of multimediale elementen. Het virtuele blijkt niet ideaal voor een computerscherm, maar haalt de echte kracht uit een confrontatie met levende muzikanten en met de fysieke ervaring dat te kunnen delen met een publiek.

De poëtische elektronische klanken van Osvaldo Coluccino hebben de pianistieke finesse van Jan Michiels nodig om echt te schitteren. 

De adem van de blokfluitistes van Apsara blaast ook leven in de elektronica van Hanna Eimermacher. 

De zuchtende en piepende blaasbalg van Andreas Borregaards accordeon is een noodzakelijk contrapunt voor de videobeelden bij Simon Steen-Andersen en Zwerm herinnert ons eraan dat de fysieke ervaring van klank zich in de levendige luisterervaring van een al even levend publiek hoort af te spelen. 

Ook schaal speelt een rol: muzikanten van Nemø die letterlijk een deel worden van de projecties; de massieve energie van de muziek van Chaya Czernowin bij het Riot Ensemble: het werkt niet op een computerscherm, maar des te meer op het (Transit-)podium. 

Transit 2021 wordt niet enkel een editie van ontdekkingen (met Transit-debuten van Riot, Nemø, Explore, om van de talrijke nieuwe componisten maar te zwijgen) maar hopelijk ook van de passionele herontdekking van de live concertervaring.

Maarten Beirens

Historiek

Het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant is een afdeling van vzw Samenwerkende vereniging Festival van Vlaanderen. Deze afdeling werd opgericht in 1995 onder impuls van de nieuwe provincie Vlaams-Brabant, de stad Leuven, de KU Leuven en enkele bedrijven.


Profiel 1995 - 2005

De eerste jaren staat in Leuven zowel polyfonie, 20ste-eeuwse als klassiek-romantische muziek op het programma. Deze keuze was gemotiveerd door de intentie om kwaliteitsvolle muziek uit de marge (polyfonie en 20ste eeuw) een prominentere plaats te geven. In 2000 start TRANSIT, een festival voor hedendaagse muziek. In Vlaams-Brabant krijgen de klassieke concerten een gemengd programma geïnspireerd op het programma in Leuven.


Profielwijziging 2006

In 2006 worden drastische artistieke keuzes gemaakt. De concerten in Leuven focussen voortaan op de muziek uit de 20ste eeuw/NOVECENTO én de 21ste eeuw/TRANSIT.


Nieuwe naam 2015 


Het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant krijgt een nieuwe naam ‘Festival 20·21’. De focus blijft gericht op de onuitputtelijke muziekbronnen van de 20e (Novecento) en 21e eeuw (Transit).


Meer dan ooit Festival 20·21
Vanaf 2018 heet het festival gewoon Festival 20·21 – een festival dat het repertoire van het nabije verleden centraal plaatst en tegelijk onbevreesd vooruitkijkt naar wat de muzikale toekomst brengt. Transit, het creatiefestival voor nieuwe muziek, blijft daarbij wel een heel bijzondere rol spelen.

Festival 20·21 is lid van: 

Subsidiënten en sponsors