zaterdag, 24 oktober 2020 | 19:00 | STUK

zaterdag, 24 oktober 2020 | 21:00 | STUK

Het dynamische vocale ensemble HYOID leidt de eerste Transitavond in met een creatie van Bernhard Lang, de centrale componist in 2020. Wie HYOID aan het werk zag met Jennifer Walshe in 2017 is nu ongetwijfeld al zijn ticket aan het boeken. Verwacht de zangers en elektrische gitaar in een kring met het publiek eromheen, op zijn beurt omringd door de luidsprekers en Ambisonics-technologie van de elektronicawizards van het IRCAM. Bernhard Langs intense motieven zullen zelden zo intiem en overrompelend hebben geklonken. Zo intiem zelfs dat er maar een beperkt aantal plaatsen is, dus daarom tweemaal op één avond!

IRCAM
Robin Meier IRCAM Computer Music Design
Sylvain Cadars IRCAM Sound Engineer

Licht: Lucas Van Haesbroeck 

COPRODUCTIE IRCAM, MANIFESTE, DE BIJLOKE

Programma

Bernhard Lang: GAME 245: The Mirror Stage (creatie)

Componisten

Bernhard Lang

Bernhard Lang studeerde aan het Bruckner Konservatorium en de University of Music and Performing Arts in Graz bij onder meer Hermann Markus Pressl en Georg Friedrich Haas. Sinds 1988 onderricht hij in Graz muziektheorie, harmonie en contrapunt, en sinds 2003 is hij er aangesteld als professor compositie. Op zijn werkenlijst prijken naast vele composities ook verschillende klankinstallaties, maar ook muziektheater zoals Theater of Repetitions (2003) en I hate Mozart (2006), waarin hij het gegeven verschil/herhaling in exploreert. Zijn werk wordt onder meer uitgevoerd op de Darmstädter Ferienkurse, de Salzburger Festispiele en Donaueschingen.

Website Bernhard Lang

Uitvoerders

HYOID

HYOID (/ˈhaɪɔɪd/) is een ensemble van vocale solisten gespecialiseerd in hedendaagse muziek en gevestigd in Brussel. De zeer uitgebreide ervaring en techniek van de klassiek getrainde zangers maakt dat Hyoid elke productie met een open geest tegemoet gaat. Het ensemble cultiveert nauwe samenwerkingen met componisten, uitvoerders en artiesten van haar generatie. Het ensemble, met een bezetting van 2 to 8 zangers naargelang de productie, zingt naast a capella ook met instrumentale ensembles en electronics. (foto: Graham Hardy)

Fabienne Seveillac & Els Mondelaers, mezzo-sopraan
Andreas Halling, tenor

Tiemo Wang, bariton

Website HYOID

Kobe Van Cauwenberghe

Gitarist Kobe Van Cauwenberghe is een toegewijde uitvoerder van de muziek van vandaag. Hij behaalde master diploma’s van het conservatorium van Gent en de Manhattan School of Music in New York. Hij speelde concerten over heel de wereld, zowel als solist als in verschillende formaties, en is onder meer vast lid van elektrisch gitaarkwartet Zwerm, dat hij in 2007 mee oprichtte, en van Nadar Ensemble. In 2015 bracht hij een eerste solo-CD uit op het New Yorkse label Carrier-records dat internationaal bejubeld werd in o.a. Wire Magazine.

IRCAM-CENTRE POMPIDOU

Het Institute for Research and Coordination in Acoustics/Music is een van de grootste publieke onderzoekscentra ter wereld dat zich toespitst op zowel muzikale expressie als wetenschappelijk onderzoek. Het instituut werd opgericht door Pierre Boulez en faciliteert een samenspel van artistieke ontwikkeling en wetenschappelijke en technologische innovatie als platform voor de 21e-eeuwse klankenrevolutie. 

website IRCAM

Robin Meier

Artiest en componist Robin Meier interesseert zich voor elk ontluiken van intelligentie, zowel natuurlijk, artificieel menselijk als niet menselijk. Le Monde noemde hem reeds "kunstenaar van de toekomst"  en Nature "maestro van de zwerm", Vimeo bestempelde hem gewoon als "pathetisch". Zijn werk werd reeds gepresenteerd in Frankrijk en daarbuiten : in het Palais de Tokyo, FIAC, op Art Basel, de Biënnale van Shanghai, en in Arsenal Contemporary NYC. Sinds 2018 is hij in residentie bij het Istituto Svizzero di Roma.

STUK

Naamsestraat 96
3000 Leuven

Bereken je route

Parking

H. Hartkliniek, Naamsestraat 102c

De lijn

Lijnen 1 en 2
Halte H. Hartkliniek

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.