Krzysztof Penderecki, vooral bekend van zijn monumentale werken, toont in dit programma dat hij ook een grootmeester van de kamermuziek is. Instrument per instrument bouwen de musici op naar zijn magistrale klarinetkwartet. Maar deze keer hoort u dat kwartet in een nieuwe versie met bajan (Russische accordeon).
Penderecki zelf gaf de Vlaamse bajaniste An Raskin toestemming voor deze herwerking.
Tijdens het concert wordt de muziek van Penderecki gekoppeld aan fragmenten uit een gloednieuw essay dat Alicja Gescinska speciaal voor Festival 20/21 schreef. Haar centrale vraag is of muziek kan bijdragen tot de morele verheffing van de mens. Of is zij niet meer dan een pleister op de wonde die door het kwaad in de wereld steeds opnieuw wordt opengereten?
i.s.m. Agartha
Programma
Krzysztof Penderecki: Prelude voor bajan
(wereldcreatie), Cadenza voor altviool, For Slava voor cello solo, Cadenza voor
viool, Strijktrio, Bajankwartet (wereldcreatie)
TIP. Presentatie Festivalessay met Alicja Geschinska in Boekencafe Barbóék op 2 oktober. Info en reservatie.
Uitvoerders

Agartha, Pieter Jansen & François Deppe

Alicja Gescinska
Dat Alicja Gescinska goed kan luisteren bewees ze al tijdens Wanderlust op CANVAS. Maar de schrijfster en filosofe heeft ook zelf veel te zeggen. In haar nieuwste essay onderzoekt ze in welke mate ook muziek daarbij een rol kan spelen: de muziek als ‘een etude in Menschwerdung’ dus!

Programmaboekje
Een etude in Menschwerdung
Grote Aula Maria Theresia College
Sint-Michielsstraat 6 (Ingang Hogeschoolplein)
3000
Leuven
Parking
H. Hartkliniek, Naamsestraat 102c
Ladeuze, Ladeuzeplein 20
De lijn
Lijnen 1 en 2
Halte Sint-Michielskerk
Kom op tijd!
Van zodra het concert start gaan de deuren onherroepelijk dicht.