maandag, 22 oktober 2018 | 20:30 | 30CC/Schouwburg

‘Laatste woorden’ spreken altijd tot de verbeelding. Zeker als het gaat om de woorden van grote historische figuren zoals Socrates of Christus.

Socrates vormt het vertrekpunt van Satie’s La mort de Socrate en van Cage’s ‘goedkope imitatie’ daarvan; de kruisweg van Christus is dan weer de inspiratiebron voor Liszts Via Crucis. Bij Satie zijn ‘de woorden’ nog hoorbaar, maar bij Cage en Liszt leven ze enkel nog voort als vage schimmen in de partituur.

Via een videoprojectie van Lise Bruyneel worden de woorden gaandeweg evenwel opnieuw in herinnering gebracht.

Trailer: proef van de concertsfeer.

Programma

Erik Satie: La mort de Socrate / John Cage: Cheap Imitation III / Franz Liszt: Via Crucis

INLEIDING

Pieter Bergé, 19:45

Uitvoerders

Lise Bruyneel

Lise Bruyneel, of La fabrique des regards, zit op de grens tussen uitvoerende en visuele kunsten. Vanuit haar ervaring als celliste, kunsthistorica en dramaturge bouwt ze bruggen tussen verschillende kunstvormen, in beeldcommunicatie voor culturele instellingen en live video tijdens concerten.Haar scenografie verbindt de muzikale ‘laatste woorden’ uit deze voorstelling als een visuele rode draad.

Website La fabrique des regards

Lore Binon & Jan Michiels

Sopraan Lore Binon en pianist Jan Michiels schitterden vorig jaar op het festivalpodium met hun fijngevoelige vertolking van Impressions de Pelléas naar Debussy. Mooie troeven dus voor dit nieuwe en ongewone programma, dat zo mogelijk nóg kwetsbaarder is. Lise Bruyneel zorgt voor een aangepaste video en scenografie.

Website Lore Binon

Website Jan Michiels

Programmaboekje

Laatste woorden

30CC/Schouwburg

Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven

Bereken je route

Parking

Ladeuze, Ladeuzeplein 20

De lijn

Lijnen 1–9 / 284–85 / 315–17 / 333–35 / 337 / 351–52 /358 / 370–74 /380 / 395
Halte Rector De Somer plein

Kom op tijd!

Van zodra het concert start gaan de deuren onherroepelijk dicht.