maandag, 15 oktober 2018
20:30

Niet alle onbekende componisten liggen terecht in een vergeethoek. Vorig jaar haalden we Ervín Schulhoff van onder het stof, maar er liggen nog vele lotgenoten op erkenning te wachten.

Voor Mieczysław Weinberg heeft het Quatuor Danel intussen zowat àlles gedaan om hem op de kaart te zetten, met een integrale opname van zijn strijkkwartetten als schitterende bekroning.

De muziek van de vrouwelijke Poolse componiste Grażyna Bacewicz heeft nog een veel langere weg te gaan, ondanks de ongelooflijke emotionele kracht en durf van haar werken. Daarom steken de Danels en pianiste Plamena Mangova ook voor haar graag de handen in het vuur en uit de mouwen. Net zoals vorig jaar bij Goebajdoelina en Oestvolskaja staat er opnieuw een ijzersterke vrouwelijke componiste uit de 20e eeuw klaar om u van uw sokken te blazen.

Programma

Dmitri Sjostakovitsj: Pianokwintet / Mieczysław Weinberg: Strijkkwartet nr. 13 / Grażyna Bacewicz: Pianokwintet nr. 2

INLEIDING

Jeroen D’hoe, 19:45

Uitvoerders

Quatuor Danel

Het Quatuor Danel is al jarenlang een vaste waarde in kwartetland. Ze zijn in feite het hele repertoire meester, maar hebben wel een enorme voorliefde voor Oost-Europese en 20e- en 21e-eeuwse muziek. Voor dit programma zijn ze de gedroomde uitvoerders, ook al omdat ze niets liever doen dan nieuwe stukken uit de vergeethoek te halen en u te overtuigen van de ongelooflijke kwaliteiten ervan.

Website Quatuor Danel

Plamena Mangova

Plamena Mangova studeerde piano aan de Pancho Vladigerov Sofia Stat Music Academy in Bulgarije en aan de Queen Sofia Higher Music School in Madrid. In 2007 won ze de tweede prijs op de Koningin Elisabethwedstrijd, meteen ook de start van een internationale carrière. Voor haar cd-opname, met werk van Sjostakovitsj, ontving ze een Diapason d’Or.

STUK

Naamsestraat 96
3000 3000 Leuven

Bereken je route

Parking

H. Hartkliniek, Naamsestraat 102c

De lijn

Lijnen 1 en 2
Halte H. Hartkliniek

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.