Ga verder naar de inhoud

Themadag Satie s'amuse

Erik Satie schreef pianostukken ‘in de vorm van een peer’, richtte een sekte op waarvan hij het enige lid was, en was de uitvinder van een muzieksoort die expliciet bedoeld was om niet naar te luisteren. Kortom, hij was een zonderling, maar wel een heel creatieve! Tradities lapte hij aan zijn laars, voor gevestigde waarden had hij weinig ontzag.

Ongegeneerd ging hij zijn eigen weg, op zoek naar totale muzikale vrijheid en ont- hutste luisteraars. Deze themadag is een drieluik waarbij in elk concert één aspect van Saties bizarre kunstenaarschap centraal staat: het geloof, de Parijse saloncultuur en het cabaret.

Pieter Bergé geeft een inleiding op de themadag om 10:00

Coproductie 30CC

4 A SACRE SATIE WEB

Concert 1 - Sacré Satie

In Sacré Satie plaatst Jan Michiels Saties pianowerk Uspud tegenover Liszts Via Crucis.

4 B SALON SATIE WEB

Concert 2 - Salon Satie

Salon Satie slingert zich door de Parijse zondagnamiddag: een vleugje salonmuziek, een portie ‘m’as-tu vu’-gedrag langs de chique boulevards en een dosis elitepret in het Bois de Boulogne.

4 C SATIRE SATIE WEB

Concert 3 - Satire Satie

In Satire Satie draait alles rond een van Saties meest opmerkelijke meesterwerken: Parade, een notoir ‘succès de scandale’ uit de Franse muziekgeschiedenis.