Themadag Satie s'amuse
Erik Satie schreef pianostukken ‘in de vorm van een peer’, richtte een sekte op waarvan hij het enige lid was, en was de uitvinder van een muzieksoort die expliciet bedoeld was om niet naar te luisteren. Kortom, hij was een zonderling, maar wel een heel creatieve! Tradities lapte hij aan zijn laars, voor gevestigde waarden had hij weinig ontzag.
Ongegeneerd
ging hij zijn eigen weg, op zoek naar totale muzikale vrijheid en ont-
hutste luisteraars. Deze themadag is een drieluik waarbij in elk concert
één aspect van Saties bizarre kunstenaarschap centraal staat: het geloof,
de Parijse saloncultuur en het cabaret.
Pieter Bergé geeft een inleiding op de themadag om 10:00
Coproductie 30CC
Concert 1 - Sacré Satie
In Sacré Satie plaatst Jan Michiels Saties pianowerk Uspud tegenover Liszts Via Crucis.
Concert 2 - Salon Satie
Salon Satie slingert zich door de Parijse zondagnamiddag: een vleugje salonmuziek, een portie ‘m’as-tu vu’-gedrag langs de chique boulevards en een dosis elitepret in het Bois de Boulogne.
Concert 3 - Satire Satie
In Satire Satie draait alles rond een van Saties meest opmerkelijke meesterwerken: Parade, een notoir ‘succès de scandale’ uit de Franse muziekgeschiedenis.