vrijdag, 23 oktober 2015
20:30

Wat zou een openingsconcert van Transit zijn zonder prikkelende contrasten?

Het jonge Talea Ensemble uit New York zorgt voor een transatlantisch karakter, met componisten van verschillende generaties aan beide zijden van de oceaan. Het wordt alvast reikhalzend uitkijken naar de wereldcreatie van hedendaags Europees boegbeeld Georges Aperghis, die dit jaar zijn 70e verjaardag viert. Hij schreef Wild Romance voor de talenten van Talea en zijn favoriete sopraan Donatienne Michel-Dansac.

De Amerikanen brengen uit eigen land werk mee van Anthony Cheung (die ook pianist is bij het ensemble) terwijl Luc Brewaeys voor een Vlaams accent zorgt. Pièce de résistance is het fenomenale percussieconcerto Dikh.Wall van Pierluigi Billone, één van de rijzende sterren van de nieuwe muziek. Een Transit-debuut dat je niet mag missen.

Coproductie De Bijloke

Programma

Georges Aperghis: Wild Romance (wereldcreatie)
Anthony Cheung: SynchroniCities (2012)
Luc Brewaeys: Per André L. 80 (2011)
Pierluigi Billone: Δίκη Wall (2012)

INLEIDING

Maarten Beirens, 19:45

Componisten

Georges Aperghis

Georges Aperghis is een Griekse componist geboren in Athene in 1945, hij woont en werkt in Parijs sinds 1963. Zijn concertmuziek omvat een grote reeks instrumentale en vocale solowerken (waaronder zijn meesterwerk Récitations uit 1978), waarbij theatrale elementen hier en daar werden geïntroduceerd. Zijn kamermuziek - zowel orkestraal, vocaal als instrumentaal - is rijk aan vele stukken gecomponeerd voor een breed scala van uitvoerende ensembles. Zijn operacomposities kunnen worden beschouwd als een synthese van zijn muzikaal theater en zijn concertmuziek: de tekst is hier het verenigende en beslissende element, de zangstem is de belangrijkste drager van expressie. (Foto: Xavier Lambours)

volledige biografie website

Pierluigi Billone

Pierluigi Billone werd geboren in Italië in 1960, maar leeft nu in Wenen. Hij studeerde compositie bij Salvatore Sciarrino en Helmut Lachenmann. Zijn muziek werd uitgevoerd door ensembles als Klangforum Wien, Ensemble Intercontemporain, Ensemble Modern, Ensemble Recherche, Instant Donné, Ensemble Contrechamps en andere.

"...his radical methods have led him to explore unchartered soundworlds and to develop idiosyncratic instrumental and vocal techniques. Nevertheless, the concurrent roots of these sources of inspirations lie in an archaic world - a sacred universum - where, as if for him, the most progressive standpoint of modernity would be when music itself reaches its own phenomenal essence." (Philippe Albéra) (Foto: Benjamin Chelly)

Luc Brewaeys

Luc Brewaeys (1959-2015) studeerde compositie bij André Laporte in Brussel, bij Franco Donatoni in Siena en bij Brian Ferneyhough in Darmstadt. In de vroege jaren 1980 had hij regelmatige contacten met Iannis Xenakis in Parijs. Hij kreeg verschillende prijzen in binnen- en buitenland, waaronder de Prix de Musique Contemporaine du Québec voor zijn volledig werk, zo werd hij in 2013 nog door Klara uitgeroepen tot Musicus van het jaar.

Website Luc Brewaeys

Anthony Cheung

Anthony Cheung (1982, San Francisco) is een Amerikaanse componist en pianist. Als een performer en pleiter voor nieuwe muziek, is hij artistiek directeur van het Talea Ensemble, dat hij mee oprichtte in 2007. Hij schrijft muziek in opdracht van het Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, New York Philharmonic, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Scharoun Ensemble Berlijn, en zijn muziek wordt ook uitgevoerd door Le Nouvel ensemble Moderne, Linea, het Chicago Symphony 's MusicNOW ensemble, de Minnesota Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France en anderen.

Hij heeft prijzen ontvangen van de American Academy of Arts and Letters en ASCAP, en won de eerste prijs in de zesde Internationale Dutilleux Competition ( 2008), evenals een Rome Prize van de American Academy in Rome (2012). Van 2015-17 is hij de Daniel R. Lewis Young Composer Fellow van het Cleveland Orchestra. (Foto: Camille Tokerud)

Uitvoerders

Talea Ensemble

The Talea Ensemble is committed to promoting new, groundbreaking music through innovative programming thereby communicating the distinctive voices of composers that deserve to be heard. By commissioning and programming these progressive works alongside the established literature of modern and contemporary repertoire, the ensemble creates a dialogue that challenges the boundaries of music and fosters a greater understanding of the works of today. Additionally, the Talea Ensemble wishes to support and advance familiarity with contemporary American works by bringing it to concert halls and venues not only in New York but also abroad. By developing an interactive relationship between the composers, performers and audience, the Talea Ensemble builds an environment of reciprocal inspiration that sparks the imagination of all.

Meer info: http://taleaensemble.org/

Donatienne Michel-Dansac

Donatienne Michel-Dansac begint haar muzikale studies met viool en piano op 7-jarige leeftijd. Toen ze 11 was, sloot ze zich aan bij het kinderkoor van de Opera van Nantes en nam ze gedurende acht jaar deel aan vele optredens, vaak als solist. In 1985 vatte ze de zangcursus aan het Conservatoire National de Paris aan, waar ze vijf jaar later de hoogste onderscheiding behaalde. In 1988 zong ze Luciano Berio's Laborintus II met het Ensemble Intercontemporain onder leiding van Pierre Boulez. Sindsdien wordt ze regelmatig uitgenodigd door internationale ensembles en orkesten. Een nauwe samenwerking met IRCAM en diverse componisten leidde reeds tot tal van premières.

Haar eerste samenwerking met Georges Aperghis vond plaats in 1993 voor Sextuor. Sindsdien werd ze een gepassioneerde uitvoerder van zijn muziek. Ze geeft les in de Darmstadt Summer Academy sinds 2010 en geeft zanglessen in Frankrijk en in het buitenland. (Foto: Mickael Libert)

STUK

Naamsestraat 96
3000 3000 Leuven

Bereken je route

Parking

H. Hartkliniek, Naamsestraat 102c

De lijn

Lijnen 1 en 2
Halte H. Hartkliniek

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.