zaterdag, 29 oktober 2016
14:00

Michael Finnissy vierde in 2016 zijn 70e verjaardag en dat zal op Transit niet ongemerkt voorbijgaan, met twee concerten waarin nieuw werk van de Engelsman centraal staat.

Trouwe Transit-bezoekers herinneren zich pianist Ian Pace nog van de indrukwekkende marathon-uitvoering van Finnissy’s The History of Photography in Sound in 2001. Hij is dan ook de geknipte vertolker om Finnissy’s nieuwe werk Beethoven’s Robin Adair te plaatsen tegenover werk van Brian Ferneyhough en Luc Brewaeys én te confronteren met muziek van de jonge generatie, hier vertegenwoordigd door Patricia de Almeida en Lauren Redhead.

Programma

Michael Finnissy, Lauren Redhead (creatie), Brian Ferneyhough, Luc Brewaeys, Patricia de Almeida

INLEIDING

Pauline Driesen, 13:30

Componisten

Luc Brewaeys

Luc Brewaeys (1959-2015) studeerde compositie bij André Laporte in Brussel, bij Franco Donatoni in Siena en bij Brian Ferneyhough in Darmstadt. In de vroege jaren 1980 had hij regelmatige contacten met Iannis Xenakis in Parijs. Hij kreeg verschillende prijzen in binnen- en buitenland, waaronder de Prix de Musique Contemporaine du Québec voor zijn volledig werk, zo werd hij in 2013 nog door Klara uitgeroepen tot Musicus van het jaar.

Website Luc Brewaeys

Lauren Redhead

Lauren Redhead is een componiste van experimentele muziek, uitvoerder van muziek voor orgel en elektronica en musicoloog die focust op de esthetiek en socio-semiotiek van muziek. Haar werk werd reeds uitgevoerd door internationaal gerenommeerde artiesten zoals Ian Pace, Nieuw Ensemble, Trio Atem, Philip Thomas, BL!NDMAn en rarescale.

volledige biografie website

Brian Ferneyhough

Brian Ferneyhough wordt wereldwijd beschouwd als een van de belangrijkste levende componisten. Sinds het midden van de jaren 70, wanneer hij voor het eerst weids verspreide internationale erkenning kreeg, heeft zijn muziek hem een benijdenswaardige reputatie opgeleverd als een van de meest invloedrijke creatieve persoonlijkheden en muzikale denkers in het hedendaagse muzieklandschap.

Michael Finnissy

Componist Michael Finnissy (°1946) is gefascineerd door de politieke aspecten van muziek. Hij gelooft dat alle muziek in zekere zin ‘programmatisch’ is, gezien ze binnen een cultuur ontstaat die zowel de muzikale als buitenmuzikale bekommernissen van de componist reflecteert. Zijn politiek en sociaal engagement is steeds prominenter geworden doorheen zijn carrière. Finnissy gaf les aan de Royal Academy of Music, de University of Sussex en is momenteel professor compositie aan de Universiteit van Southampton.

Website Michael Finnissy

Patrícia de Almeida

Patrícia Sucena de Almeida studeerde Elektroakoestische Muziek en Compositie bij Joao Pedro Oliveira aan de universiteit van Aveiro. Hierop behaalde ze eveneens een doctoraat aan de University of Southampton onder Michael Finnissy in 2004. Tussen 2007 en 2013 ontwierp ze een postdoctoraal project gebaseerd op de interactie van muziek met andere media, waarbij ze een nieuw concept ontwikkelde dat haar werk kenmerkt door de combinatie van verschillende modi van artistieke expressie: Transversal Multi Art. (Foto: Bruno Pires)

volledige biografie website

Uitvoerders

Ian Pace

Ian Pace is een pianist met een lang gevestigde reputatie, die zich specialiseert in de verste uithoeken van muzikaal modernisme en transcendentale virtuositeit. Hij is ook schrijver en musicoloog, waar zijn werk focust op vraagstukken omtrent uitvoering, muziek en de maatschappij en de avant-garde. Hij werd geboren in Hartlepool, Engeland, in 1968, en studeerde aan Chetham’s School of Music, The Queen’s College, Oxford, en als Fulbright academicus aan de Juilliard School in New York. Zijn hoofdleraar en een belangrijke invloed op zijn werk, was de Hongaarse pianist György Sándor, een student van Bartók.

STUK

Naamsestraat 96
3000 3000 Leuven

Bereken je route

Parking

H. Hartkliniek, Naamsestraat 102c

De lijn

Lijnen 1 en 2
Halte H. Hartkliniek

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.