zondag, 20 oktober 2019
20:30

Transit is niet compleet zonder in het slotconcert nog wat andere zintuigen dan enkel de oren te prikkelen. Dit jaar gaat het HERMESensemble die uitdaging aan met een programma waarin muziek en beelden versmelten. 

Voor Atlantic Wall van Wim Henderickx en het nieuwe werk van Vykintas Baltakas tekent videokustenaar Kurt Ralske voor een visueel antwoord. Daartussen zitten de stille filmbeelden van Henri Storcks Histoire du Soldat inconnu (1932) waar Annelies Van Parys driekwart eeuw later een pakkende nieuwe partituur voor leverde.

Programma

Wim Henderickx / Vykintas Baltakas / Annelies Van Parys

Copresentatie La Biennale di Venezia

Componisten

Vykintas Baltakas

Vykintas Baltakas (Vilnius, 1972) is een muzikale Scheherazade. Zijn muziek sleept je mee, refereert aan zichzelf, vloeit uit en vindt zichzelf opnieuw uit, om soms terug te keren naar waar ze begon. Baltakas weeft muzikale verhalen als een delicaat netwerk. In 1993 verhuisde hij naar Karlsruhe, Duitsland, waar hij compositie studeerde bij Wolfgang Rihm en directie bij Andreas Weiss. Van 1994 tot 1997 werkte hij ook met Peter Eötvös aan de Muziekacademie in Karlsruhe en aan het Internationale Instituut voor Hongaarse Componisten. Hij stelt dat men, als componist én dirigent, “de muziek kan beïnvloeden, ideeën suggereren, richting geven en beslissingen kan maken. Je geeft impulsen, maar je krijgt ook impulsen terug van de muziek die je weerom verwerkt en terugkaatst.”

Website Vykintas Baltakas

Annelies Van Parys

Bij Van Parys is niet zozeer de exploratie van de klank 'an sich' belangrijk, hoewel die natuurlijk een rol speelt, maar veeleer de sensatie die haar klanken teweeg brengen. Daarin schuilt een wezenlijk verschil, een verschuiving van object naar subject. In het laatste geval staat immers de gewaarwording centraal. Haar partituren zijn het gevolg van een empirisch proces, want in beginsel gebaseerd op nauwgezette observaties van akoestische fenomenen. En dan zijn er de bijna wiskundige constructies, de strenge structuren waarin alle aspecten (van grote vorm tot het kleinste detail) beantwoorden aan dezelfde verhoudingen. Ze zoekt steeds naar een eenheid van micro- en macrostructuur, waarbij ze de traditionele vormen niet schuwt. (vrij naar Joep Christenhusz)

volledige biografie website

Wim Henderickx

Wim Henderickx studeerde compositie en percussie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en sonologie aan het IRCAM in Parijs en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Inspiratie uit andere culturen en gebruik van elektronica zijn wederkerende elementen in zijn werk. Zijn werk wordt uitgevoerd door gerenommeerde orkesten, solisten en ensembles. Hij doceert compositie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en aan het Conservatorium van Amsterdam en is ook hoofddocent van de jaarlijkse zomer-compositiestage SoundMine voor jonge componisten bij Musica, Impulscentrum voor Muziek. Hij ontving diverse nationale en internationale prijzen en in 2015 werd hij benoemd tot lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België (KVAB) voor Wetenschappen en Kunsten.

Website Wim Henderickx

Uitvoerders

HERMESensemble

De voorbije tien jaar heeft HERMESensemble de grenzen van de hedendaagse muziek verkend en overgestoken. Naast het uitwerken van een hedendaags repertoire en de creatie van nieuwe muziek, werkt het ensemble vaak met video en multimedia, met een voorkeur voor avontuurlijke ontmoetingen met popmuziek, jazz en oude muziek. Het ensemble staat vaak op de planken van grote Belgische theaters en festivals, maar speelt ook regelmatig in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk, en is een graag geziene gast in de Philharmonie de Luxembourg en op de Biënnale van Venetië.

Website HERMESensemble

STUK

Naamsestraat 96
3000 3000 Leuven

Bereken je route

Parking

H. Hartkliniek, Naamsestraat 102c

De lijn

Lijnen 1 en 2
Halte H. Hartkliniek

Geraak je niet op tijd?

Laatkomers kunnen niet binnengelaten worden. Tijdens de concerten zijn de zaaldeuren langs buiten gesloten.

U kunt ook niet terug binnen mocht u tijdens de voor-stelling de zaal even willen verlaten.