Het Collectief, Katrien Baerts
Ne me touchez pas
Ne me touchez pas baadt in de verzengende zwoelheid van het Weense fin-de-siècle.
Melisande, de mysterieuze vrouw met de meterslange haren uit Maeterlincks bekende toneelstuk, nestelde zich rond 1900 in heel wat componistenhoofden. Ook Arnold Schönberg raakte in haar ban en schreef een duizelingwekkende partituur over haar zonderlinge liefde voor Pelleas.
De muziek baadt in de verzengende zwoelheid van het Weense fin-de-siècle, balancerend langs de afgronden van de menselijke emoties. Als aanloop naar die afgrond krijg je eerst nog de geraffineerde Berceuse élégiaque van Ferruccio Busoni te horen, evenals de fascinerende liedercyclus die Alexander von Zemlinsky schreef op gedichten van Maeterlinck.
Het Collectief liet zich inspireren door een praktijk die Schönberg zelf vaak toepaste: grote orkestwerken laten herwerken voor een kleiner ensemble, in dit geval een twintigtal musici. De rijke klank blijft daarbij overeind, terwijl de verfijning van de muziek des te meer tot haar recht komt.
Katrien Baerts vervoegt het ensemble in de Zemlinsky-liederen; met haar ongelooflijke waaier aan timbres is zij de gedroomde zangeres om de kleinste nuances tot leven te brengen.
Lise Bruyneel ontwerpt bij het woordloze werk van Schönberg een intieme video. Deze versterkt niet alleen het mysterie van Maeterlincks stuk, maar geeft er ook de verhaaldraad van aan.
Openingsconcert academiejaar 2023-2024 KU Leuven
Sponsor:
Peeters drukkerij / uitgeverij / boekhandel
Programma
Intro
Pauline Driesen
Concert
F. Busoni: Berceuse élégiaque
A. von Zemlinsky: Maeterlinck-Lieder
A. Schönberg: Pelleas und Melisande
Programmaboekje
Uitvoerders
Het Collectief
Het Collectief bouwde een intrigerende eigen sound op, gekenmerkt door een heterogene mix van blazers, strijkers en piano. In zijn repertoire keert dit kamermuziekensemble terug naar de roots van het modernisme. Vanuit deze solide basis worden zowel de grote 20e-eeuwse composities als de allernieuwste experimentele stromingen verkend.
Katrien Baerts
De Belgische sopraan Katrien Baerts staat bekend om haar flexibele stem en haar diepgaande en oprechte interpretaties. Baerts is gespecialiseerd in 20e- en 21e-eeuwse muziek, gaande van liederen tot operacreaties. Ze werkte hiervoor al samen met ensembles als Asko|Schönberg, Klangforum Wien, Ensemble Modern en Het Collectief.
Ivo Venkov
Ivo Venkov studeerde piano, muziektheorie en orkestdirectie aan het conservatorium van Sofia (Bulgarije). Hij debuteerde in België met enkele operetteproducties, als gastdirigent van het Brussels Youth Orchestra en als dirigent van het Antwerps Jeugdorkest. Venkov is artistiek directeur en dirigent van de Sint-Pauluscamerata Antwerpen. Daarnaast is hij ook professor orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen.
Lise Bruyneel
Of het nu gaat om Lise Bruyneels vroegere carrière als celliste, het vinden van het juiste beeld voor een voorstelling, het maken van videocollages of het bedenken welk poëtisch project de voorbijganger op straat zal aanspreken. De aanpak is vergelijkbaar: op een creatieve en emotionele manier, vaak ritmisch, op het raakvlak tussen kunstenaars en publiek staan.
Grote orkestwerken voor kleiner ensemble: de rijke klank blijft overeind, terwijl de verfijning van de muziek des te meer tot haar recht komt.
Tickets
€ 30 / LAST MINUTE TICKETS voor studenten à € 5 (bij de ticketcontrole kan het recht op korting gecontroleerd worden. Hou je studentenkaart binnen handbereik).