Festivaleditie 2022

VERWEVEN VERLEDEN

Heel wat concerten van onze editie 2022 zijn geïnspireerd op de verwevenheid van heden en verleden. Soms gaat het gewoon over hoe nieuwe muziek voortvloeit uit haar directe omgeving

In Impressions beleef je bijvoorbeeld hoe het impressionisme zachtjes aan ontkiemt vanuit de late romantiek. Nog vaker komt nieuwe muziek in een fris daglicht te staan door haar te verbinden met een ver verleden. Zo weergalmen de middeleeuwen en de Vlaamse Polyfonie in Arvo Pärts Stabat Mater (Bij het kruis), vormen Byzantijnse gezangen de rode draad doorheen een nachtelijke wandeling door de 20e eeuw (Hymnen van de nacht) en laat Johann Sebastian Bach zijn contrapuntische sporen na in het ingenieuze programma waarmee Zefiro Torna deze editie opent (BACHC®AB. Heel bijzonder wordt de confrontatie van Joseph Haydns interpretatie van Christus’ ‘zeven woorden’ met die van Sofia Goebajdoelina: hetzelfde gegeven belicht vanuit twee totaal verschillende klankwerelden (Kruisdood).

Tussen al die verweven verledens maken we op 3-6-9 oktober plaats voor een week vol Hongaarse kamermuziek. György Ligeti is een van de gidsen door een tweede nachtprogramma (Zoals de nacht), György Kurtág tekent een beklijvend parcours uit langs achtergelaten Kafka-fragmenten (Verloren woorden) en als klap op de vuurpijl ontrafelt Béla Bartók op de themadag zijn eigen leven in zes strijkkwartetten. 

In binnen- en buitenland bereiden momenteel meer dan 70 musici zich voor om het beste van zichzelf te geven op onze festivaleditie 2022: oud repertoire wordt opgerakeld en geherinterpreteerd, nieuwe stukken worden ingestudeerd, volgordes uitgeprobeerd, concepten verfijnd, ZKF’s (Zeer Korte Films) gemonteerd, enzovoort. Bij dat alles staat altijd hetzelfde doel voor ogen: het delen van de grandioze muziek van de 20e en 21e eeuw met een steeds groter en enthousiaster wordend liefhebberspubliek. 

  Pieter Bergé

Transit 2022

Een (nomadische) editie ‘in transit’

Voor het eerst in vele jaren staat Transit niet in de zalen van STUK, wat de onvermijdelijke consequentie is van de verbouwingswerken die intussen een verbeterde en gemoderniseerde update van de vertrouwde site aan de Naamsestraat zullen realiseren. Zo krijgt Transit dit jaar een wat nomadische editie, die op diverse plekken in Leuven neerstrijkt: op een heuvel boven de stad in LUCA Campus Lemmens, in de industriële Vaartkom in de filmstudio’s van ‘de Manhattan’, waar ook STUK deze herfst een tijdelijk onderkomen vindt en in het BAC ART LAB KU Leuven, waar de installatie van Claudia Molitor te beleven valt. Het onderwerp van die installatie, Listen to my world, is het luisteren naar persoonlijke getuigenissen van wie vanuit een bepaalde outsider-positie naar de eigen stad kijkt. En welke ervaring kan ons daar meer attent op maken dan zelf als festivalpubliek de stad in te trekken en het festival vanuit andere perspectieven op wisselende locaties te beleven.


Toch blijft er plaats voor vertrouwde ingrediënten: concerten op het scherp van de snee, creaties, aparte concertervaringen, de opwinding die nu eenmaal bij nieuwe muziek hoort en een mix van toonaangevende (Marco Stroppa, Michel Gordon) en nog-te-ontdekken componistennamen. 

Nieuw is de mini-focus op één componist: Daan Janssens. Van hem prijken drie werken op het programma, waaronder de wereldcreatie van zijn tweede strijkkwartet, in opdracht van Transit geschreven voor het aanstormende talent van het Quartetto Maurice. Er is ook nieuwe muziek voor klavecimbel, perspectieven over de koloniale geschiedenis van Rwanda, en een hedendaags ‘glitchy’ antwoord van Serge Verstockt op een signatuurwerk van Kaija Saariaho. En zo kijken we dit jaar samen met Verstockt ook terug naar wat ruim 30 jaar geleden zo inspirerend was voor de nieuwe muziek in Vlaanderen dat er zo’n levendige muziekscène uit is gegroeid - waar Transit nog altijd een enthousiaste en energieke exponent van is!

Maarten Beirens

Historiek

Het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant is een afdeling van vzw Samenwerkende vereniging Festival van Vlaanderen. Deze afdeling werd opgericht in 1995 onder impuls van de nieuwe provincie Vlaams-Brabant, de stad Leuven, de KU Leuven en enkele bedrijven.


Profiel 1995 - 2005

De eerste jaren staat in Leuven zowel polyfonie, 20ste-eeuwse als klassiek-romantische muziek op het programma. Deze keuze was gemotiveerd door de intentie om kwaliteitsvolle muziek uit de marge (polyfonie en 20ste eeuw) een prominentere plaats te geven. In 2000 start TRANSIT, een festival voor hedendaagse muziek. In Vlaams-Brabant krijgen de klassieke concerten een gemengd programma geïnspireerd op het programma in Leuven.


Profielwijziging 2006

In 2006 worden drastische artistieke keuzes gemaakt. De concerten in Leuven focussen voortaan op de muziek uit de 20ste eeuw/NOVECENTO én de 21ste eeuw/TRANSIT.


Nieuwe naam 2015 


Het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant krijgt een nieuwe naam ‘Festival 20·21’. De focus blijft gericht op de onuitputtelijke muziekbronnen van de 20e (Novecento) en 21e eeuw (Transit).


Meer dan ooit Festival 20·21
Vanaf 2018 heet het festival gewoon Festival 20·21 – een festival dat het repertoire van het nabije verleden centraal plaatst en tegelijk onbevreesd vooruitkijkt naar wat de muzikale toekomst brengt. Transit, het creatiefestival voor nieuwe muziek, blijft daarbij wel een heel bijzondere rol spelen.

Festival 20·21 is lid van: 

Subsidiënten en sponsors