Het Collectief, Katrien Baerts
Ne me touchez pas
Ne me touchez pas baadt in de verzengende zwoelheid van het Weense fin-de-siècle.
Melisande, de mysterieuze vrouw met de meterslange haren uit Maeterlincks bekende toneelstuk, nestelde zich rond 1900 in heel wat componistenhoofden. Ook Arnold Schönberg raakte in haar ban en schreef een duizelingwekkende partituur over haar zonderlinge liefde voor Pelleas.
De muziek baadt in de verzengende zwoelheid van het Weense fin-de-siècle, balancerend langs de afgronden van de menselijke emoties. Als aanloop naar die afgrond krijg je eerst nog de geraffineerde Berceuse élégiaque van Ferruccio Busoni te horen, evenals de fascinerende liedercyclus die Alexander von Zemlinsky schreef op gedichten van Maeterlinck.
Het Collectief liet zich inspireren door een praktijk die Schönberg zelf vaak toepaste: grote orkestwerken laten herwerken voor een kleiner ensemble, in dit geval een twintigtal musici. De rijke klank blijft daarbij overeind, terwijl de verfijning van de muziek des te meer tot haar recht komt.
Katrien Baerts vervoegt het ensemble in de Zemlinsky-liederen; met haar ongelooflijke waaier aan timbres is zij de gedroomde zangeres om de kleinste nuances tot leven te brengen.
Lise Bruyneel ontwerpt bij het woordloze werk van Schönberg een intieme video. Deze versterkt niet alleen het mysterie van Maeterlincks stuk, maar geeft er ook de verhaaldraad van aan.
Openingsconcert academiejaar 2023-2024 KU Leuven
Sponsor:
Peeters drukkerij / uitgeverij / boekhandel
Programma
Intro
Pauline Driesen
Concert
F. Busoni: Berceuse élégiaque
A. von Zemlinsky: Maeterlinck-Lieder
A. Schönberg: Pelleas und Melisande
Programmaboekje