Elisa Medinilla, Jan Michiels, Barbara Baltussen
Waarom in de 21e eeuw nog een pianosonate schrijven? Voor Frank Nuyts lijkt die vraag alvast irrelevant. Beter: waarom een pianosonate schrijven als je er ook meteen 24 kan schrijven? Met zijn 24 sonates heeft Frank Nuyts een even inventief als sprankelend (en volumineus) hoofdstuk in het pianorepertoire geschreven. Om die Nuytsiaanse bruisende muzikale inventiviteit gepast weer te geven, bundelen we er hier drie, telkens gespeeld door de pianist voor wie ze geschreven zijn: Elisa Medinilla, Jan Michiels en Barbara Baltussen. Drie pianisten, drie sonates (en een veelvoud aan muzikale ideeën) voor de prijs van één concert.
Uitvoerders
Elisa Medinilla
Het eerste jaar van Elisa Medinilla's muzikale carrière onder het bezielde en onconventionele mentorschap van pianist Claude Coppens legde de basis voor haar enthousiasme voor nieuwe muziek. In 2012 behaalde ze een postgraduaat “solist hedendaagse muziek” aan de School of Arts in Gent. Ze is een vast lid van Nadar Ensemble sinds het ontstaan ervan. Haar interesse in nieuwe uitvoeringspraktijken en -strategieën leidde tot vele andere nauwe samenwerkingen.
Jan Michiels
Pianist Jan Michiels staat bekend om zijn zeer persoonlijke en veelgelaagde omgang met het pianorepertoire, door oud en nieuw in telkens wijzigende perspectieven te combineren. Hij geeft zijn programma’s vorm vanuit een voortdurende dialoog met de levende muziekgeschiedenis. Zo werkte Michiels intens samen met componisten als György Kurtág, Karel Goeyvaerts en Kris Defoort.
Barbara Baltussen
Barbara Baltussen kiest er bewust voor om als pianiste zo breed mogelijk actief te zijn op verschillende terreinen, waardoor er een constante kruisbestuiving onstaat tussen die domeinen. Zo is ze actief als docente, begeleidster, kamermusicus en soliste. Baltussen is stichtend lid van Trio Khaldei, dat muziek van vroeger en nu met elkaar in dialoog en confrontatie laat gaan.
Componist
Frank Nuyts
Frank Nuyts (°1957, Oostende) studeerde slagwerk en kamermuziek aan het Conservatorium Gent en compositie aan het IPEM in Gent bij Lucien Goethals. Zijn eerste werken schreef hij in een post-seriële stijl. Vanaf de jaren 1980 sloot hij aan bij de postmoderne beweging, met invloeden uit de niet-klassieke muziekgenres. Nuyts schreef onder meer pianosonates, orkestwerken, kameropera’s, vocaal werk en composities voor grote cross-overensembles.
Tickets
€ 16