Trio Accanto
THE LAST OF THEIR KIN(D)
Hoe zal het gesteld zijn met de biodiversiteit over 200 of 300 jaar? Welke soorten zullen zich succesvol aanpassen aan nieuwe ecologische condities? Om het voortbestaan van de soorten alvast muzikaal te verzekeren hebben tien hedendaagse componisten (zelf een diersoort die niet onbedreigd is) elk een uitgestorven of bedreigde soort muzikaal verklankt voor de saxofoons, percussie en klavieren van het Trio Accanto. Een scènische voorstelling met video van Georg Lendorff, waarin een bonte mix van soorten, van de berggorilla tot de monarchvlinder en de ‘onsterfelijke kwal’ (Turritopsis Dornhii) tot de zwarte boomkangoeroe alvast een muzikaal eeuwig leven in het vooruitzicht krijgen.
Copresentatie Rainy Days, Gare du Nord Basel, Ultraschall Berlin, Acht Brücken
Met de steun van Ernst von Siemens Musikstiftung
Uitvoerders
Trio Accanto
Trio Accanto verenigt drie internationaal gerenommeerde solisten in hun unieke benadering van kamermuziek. De combinatie van saxofoon, piano en percussie is gebruikelijk in de jazz, maar was tot Trio Accanto een zeldzaamheid in de klassieke muziek. Dit leidde tot hun omschrijving “een jazztrio dat geen jazz speelt”. In de loop der jaren inspireerden ze diverse componisten, waaronder Helmut Lachenmann en Rebecca Saunders.
Componisten
Georges Aperghis
Georges Aperghis is een Griekse componist die in Parijs woont en werkt. Zijn composities bevragen talen en betekenissen. Ze verkennen de grenzen van het verstaanbare. Hij creëert graag verwrongen muziek die de luisteraar actief houdt. Aperghis' muziek is niet strikt gelinkt aan een dominante hedendaagse muzikale esthetiek, maar vermengt zich met andere kunstvormen in combinatie met innovatie.
Nik Bärtsch
Nik Bärtsch is een Zwitserse pianist, componist, producer en auteur. Hij studeerde filosofie, linguïstiek en musicologie. Hij is geïnteresseerd in de invloed en de combinatie van muziek en lichaamsbeweging. Hij leidt de muziekrituele groep Mobile en het zen-funk kwartet Ronin. Voor speciale projecten en composities werkt hij ook samen met artiesten en ensembles als Laurie Anderson, Bang On A Can All Stars en Les Percussions De Strassbourg.
Lilian Beidler
Lilian Beidler is een geluidskunstenaar gevestigd in Zwitserland. In haar werk verkent ze de performatieve aspecten van geluid in verschillende contexten, waarbij ze manieren van luisteren, mediale omgevingen en het componeren van geluid in relatie tot “niet-sonische” elementen onderzoekt. Haar werk is afgestemd op ruimte en context, en op menselijke en meer-dan-menselijke aanwezigheid, wat haar vaak naar openbare ruimtes leidt.
Dahae Boo
Dahae Boo (°1988) is een Zuid-Koreaanse componiste die internationaal actief is. Haar muziek verkent de gebaren van performers en ruimtelijke stromingen als compositorische elementen. Hierbij gebruikt ze vaak elektronische muziek en experimenteel geluidsontwerp om eigenzinnige zintuiglijke ervaringen te creëren. Ze werkt ook samen met kunstenaars op het gebied van dans en installatiekunst.
Annesley Black
Annesley Black is een Canadese componiste actief in Duitsland en Oostenrijk. Haar werken variëren van instrumentale muziek tot elektronica en videoperformances, van orkest en kamermuziek tot theater, soloperformances en installaties. Terwijl ze een breed scala aan innovatieve settings, thema's en concepten verkent, belichaamt ze dit via een verfijnde, expressieve en onderscheidende muzikale taal.
Ezko Kikoutchi
De in Japan geboren componiste Ezko Kikoutchi studeerde orgel, piano, (Gregoriaanse) zang, harmonie, contrapunt en muziekonderwijs. In 1997 verhuisde ze naar Zwitserland om orgel te studeren. Ze volgde verdere opleidingen als organist in Krakau en Straatsburg. In 2024 werd ze benoemd tot co-titulair organist van de parochie van Vaulion-Romainmôtier. Kikoutchi studeerde ook compositie, muziekanalyse en orkestratie in Lausanne en Bern.
Cécile Marti
De Zwitserse componiste Cécile Marti ontwikkelde al op jonge leeftijd een grote passie voor muziek dankzij de artistieke omgeving waarin ze opgroeide. Ze leerde viool en piano spelen toen ze acht was en ontdekte niet lang daarna een fascinatie voor hedendaagse muziek. Marti's eerste muzikale schetsen ontstonden toen ze viool studeerde in Zürich. Ze werkte met componisten als Georg Friedrich Haas, Kaija Saariaho en Malcolm Singer.
Elnaz Seyedi
Elnaz Seyedi werd geboren in Teheran in 1982. Ze studeerde piano en muziektheorie. Later studeerde ze ook compositie in Bremen, Basel en Essen. Seyedi was Composer in Residence bij verschillende muziekorganisaties in Duitsland, Zwitserland en Italië. Haar muziek werd uitgevoerd op talrijke festivals zoals Wittener Tage für Neue Kammermusik, Huddersfield Contemporary Music Festival, Darmstädter Ferienkurse en Gaudeamus Muziekweek.
Nadir Vassena
Nadir Vassena werd geboren in Lugano (Zwitserland). Hij studeerde compositie in Milaan en Freiburg im Breisgau. Hij ontving talloze uitnodigingen voor gerenommeerde festivals voor nieuwe muziek en ontving meerdere onderscheidingen. Van 2004 tot 2012 was Vassena directeur van de Tage für Neue Musik Zürich, samen met Mats Scheidegger. Hij doceert compositie en analyse aan het Conservatorio della Svizzera italiana.
Eric Wubbels
Eric Wubbels (°1980) is componist en uitvoerend muzikant. Zijn composities werden uitgevoerd door o.a. New York Philharmonic, Ear We Are en de Zurich Tage für Neue Musik. Als muzikant gaf hij premières van werken van componisten als Peter Ablinger, Richard Barrett, Clara Iannotta en Alex Mincek. De voorbije 20 jaar was hij pianist en co-directeur van het Wet Ink Ensemble (New York).
Tickets
€ 20 - Start ticketverkoop: vr 13 juni 10:00