News Overview
Open your ears, open your mind
Dmitri Shostakovich, one of the central composers in this year’s festival, was given a sharp reprimand by the Soviet authorities in 1948. He and other ‘modernists’ were accused of writing music that insufficiently expressed Russia’s greatness. For the political elite music had to be cheerful or not exist at all. It could not be played or heard unless it sang the praises of the unconditionally blissful Russian people, preferably with the composer adding a dash of bombast and nationalistic bluster, in a spirit of ‘Make Russia Great Again’.
Stay informed
Ecological imagination
Artists (much like scientists, by the way) find themselves often represented in the popular imagination as a bit unworldly. The composer in the attic, locked in extreme artistic concentration and thus leaving behind all awareness of the outside world is a cliché that seems hard to get rid of.
Het festival veranderde opnieuw van naam (Festival 20·21) en het profiel werd verder aangescherpt. Programma’s werden (en worden) vrijwel altijd speciaal voor het festival geconcipieerd en vertrekken van een specifiek dramaturgisch concept dat de gespeelde werken inhoudelijk en/of muzikaal met elkaar verbindt.
Wil je deel uitmaken van het Festival 20·21 team in Leuven? Solliciteer meteen en draai van september tot eind oktober mee achter de schermen van dit klassieke muziekfestival met de focus op de muziek van de 20e en 21e eeuw.
Een van de absolute hoogtepunten van de feesteditie 2024 was het pianorecital van de jonge Leuvenaar Brecht Valckenaers op 15 oktober in een bomvolle Grote Aula in Leuven. Vertrekkend van Ligeti’s Musica Ricercata bouwde hij een programma uit met werken van andere modernisten uit de 20e eeuw én met eigen composities. Het concert was een voltreffer. De video van het concert is nu online!
SFEERBEELDEN Editie 2024
Prelude concert and lecture to mark the 150th anniversary of Arnold Schoenberg & Charles Ives
1874 was a vintage year for Western music. Vienna saw the birth of Arnold Schoenberg – on 13 September, exactly 150 years ago – whose leap into atonality permanently shifted the boundaries of our musical consciousness.
Photo report Edition 2023
Taste the atmosphere of the festival concerts
Beyond the Imperative of Pleasure
More and more in the last few years, classical music has been increasingly promoted something purely to enjoy. Of course, there’s nothing wrong with enjoying something in and of itself, but perhaps we might be just a tiny bit more ambitious. After all, music has more to offer, and people do too. Festival 20·21’s aim is to encourage that tiny bit of ambition – of course, keeping open ears and an open mind.