More info
Artistieke drijfveren

Beyond the Imperative of Pleasure

More and more in the last few years, classical music has been increasingly promoted something purely to enjoy. Of course, there’s nothing wrong with enjoying something in and of itself, but perhaps we might be just a tiny bit more ambitious. After all, music has more to offer, and people do too. Festival 20·21’s aim is to encourage that tiny bit of ambition – of course, keeping open ears and an open mind.

Read more

Stay informed

Updates about upcoming concerts and all kinds of related content: a newspaper article, a conversation, a photo essay
or follow us at
We will only use your email address to send you the newsletter. More information is in our privacy policy. You can unsubscribe at any time. Instructions are at the bottom of each newsletter.
Artistieke drijfveren

Partytime (as usual)

Read more

1874 was a vintage year for Western music. Vienna saw the birth of Arnold Schoenberg – on 13 September, exactly 150 years ago – whose leap into atonality permanently shifted the boundaries of our musical consciousness.

Read more

Taste the atmosphere of the festival concerts

Read more
Read more
I SOLISTI

De jongste telg van de Festival-van-Vlaanderen-familie viert dit jaar al zijn dertigste verjaardag. Het festival werd in 1994 opgericht als Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant met Mark Delaere als eerste artistieke leider. Aanvankelijk ging de aandacht afwisselend naar renaissancemuziek en muziek uit de 20e eeuw. In 2000 werd Transit toegevoegd, een weekend met de focus op nieuwe muziek dat intussen ook al vijfentwintig jaar bestaat.

Novecento en Transit

.

Festival 20·21 en het nieuwe concertconcept

In 2015 werd Mark Delaere opgevolgd door het duo Maarten Beirens (Transit) en Pieter Bergé (Novecento). Het festival veranderde opnieuw van naam (Festival 20·21) en het profiel werd verder aangescherpt. Programma’s werden (en worden) vrijwel altijd speciaal voor het festival geconcipieerd en vertrekken van een specifiek dramaturgisch concept dat de gespeelde werken inhoudelijk en/of muzikaal met elkaar verbindt. Zo is elk festivalconcert een coherent geheel met een doorlopende spanningsboog en hoge intensiteit. Ze duren gewoonlijk 60 à 75’ en hebben geen pauze. Gezongen teksten worden geprojecteerd om de betrokkenheid van het publiek te vergroten. Nu en dan wordt ook met video gewerkt, voor zover dit de muzikale beleving versterkt. De themadag zoomt jaarlijks in op een specifiek repertoire of een componist.
Transit groeide de voorbije 25 jaar uit tot het belangrijkste festival voor nieuwe muziek in ons land. Tientallen componisten uit binnen- en buitenland hebben er doorheen de jaren wereldpremières kunnen presenteren. Transit is intussen een niet meer weg te denken ontmoetingsplaats voor wie de ontwikkeling van de hedendaagse muziek een warm hart toedraagt.

Read more

Taste the atmosphere of the festival concerts

Read more