Festival 20·21
Festival 20·21 is Leuven’s yearly hotspot for classical music of the 20th and 21st centuries. Here, open ears may enjoy repertoire to be (re)discovered and musical insider tips, or, during the three days of Transit, may embrace the many surprises of exhilarating contemporary premieres.
In the spotlight
Opening concert "Don't touch me"
Maurice Maeterlinck inspired Arnold Schoenberg to write a dazzling score about the eccentric love of Melisande for Pelleas.
Het Collectief, soprano Katrien Baerts and video artist Lise Bruyneel guarantee a haunting and poetic evening. Mon, 25 Sep at 20:30
Genadeloos
Galina Oestvolskaja is een unieke stem in het muzieklandschap. Met een uitgesproken voorliefde voor extremen in dynamiek, toonhoogte en timbre, gekoppeld aan een Spartaanse ritmische, melodische en harmonische eenvoud.
Transit in 2023
Transit enthusiastically embraces a colourful – diverse - variety of new music.
Festival 20·21: open mind, open ears
Many music lovers still feel that music history ends around 1900. Music written after then, they feel, is contrived, difficult to understand and not enjoyable to listen to.
Satie centraal in Themadag 2023
Erik Satie schreef pianostukken ‘in de vorm van een peer’, richtte een sekte op waarvan hij het enige lid was, en was de uitvinder van een muzieksoort die expliciet bedoeld was om niet naar te luisteren.
Kortom, hij was een zonderling, maar wel een heel creatieve! Tradities lapte hij aan zijn laars, voor gevestigde waarden had hij weinig ontzag. Ongegeneerd ging hij zijn eigen weg, op zoek naar totale muzikale vrijheid en ont- hutste luisteraars. Deze themadag is een drieluik waarbij in elk concert één aspect van Saties bizarre kunstenaarschap centraal staat: het geloof, de Parijse saloncultuur en het cabaret.