Ga verder naar de inhoud

Festival Themadag Screams of Despair

Screams of Despair confronteert je in drie concerten met de diepe radeloosheid van twee van de grootste Russische componisten uit de vorige eeuw. Dmitri Sjostakovitsj voelde zich heel zijn leven bedreigd door de grimmige willekeur van de Sovjetleiders; Galina Oestvolskaja probeerde niet enkel aan de machthebbers te ontkomen, maar ook aan dit eindeloze tranendal. Het mag cynisch zijn, maar de lijdensweg van beide componisten leverde geniale muziek op die het hele spectrum van woede overspant: van machteloos gefluister tot uitzinnig getier.

Elias Van Dyck geeft een intro over Oestvolskaja om 13:15 in 30CC/Schouwburg

Pieter Bergé geeft een intro over Sjostakovitsj om 19:45 in LUCA School of Arts Campus Lemmens

Coproductie 30CC

05 B LEZING SJOSTAKOVITS

Lezing Sjostakovitsj' Afscheid

In deze lezing (op ma 6 oktober) leidt Pieter Bergé je - met lange luistervoorbeelden - door de Vijftiende Symfonie van Sjostakovitsj om je optimaal voor te berieden op de uitvoering tijdens de Festival Themadag op 12 oktober.

05 SCREAMS OF DESPAIR CONCERTEN 14u

Concert 1

Festival-artiest-in-residentie Brecht Valckenaers laat in dit solo-recital enkele preludes en fuga’s van Sjostakovitsj’ clashen met pianowerk van Oestvolskaja. Waar Sjosta­kovitsj zich erg liet inspireren door de lyriek en het fijne lijnenspel van Bach, behandelt Oestvolskaja de piano vooral als een slaginstrument.

05 SCREAMS OF DESPAIR CONCERTEN 16u30

Concert 2

Het New European Ensemble zet in dit programma met werken van Oestvolskaja en Sjostakovitsj een nieuwe stap in zijn continue inspanning om half vergeten meesterwerken van onder het stof te halen. Met zangers als Stotijn en Faveyts is de diepgang letterlijk én figuurlijk verzekerd.

05 SCREAMS OF DESPAIR CONCERTEN 20u30

Concert 3

Het slotconcert van de themadag begint sprankelend en zorgeloos met Sjostakovitsj’ Concerto voor piano, trompet en strijk­orkest. Gewezen Koningin-­ Elisabethwedstrijd-winnaar Lukáš Vondráček zit aan het klavier. In de aansluitende Vijftiende Symfonie schuiven er wolken voor de zon. Een absoluut weergaloos werk dat bij Brussels Philharmonic o.l.v. Kazushi Ono in ideale handen is.