Ga verder naar de inhoud

Festival 20·21

22 sep - 26 okt 2025, Leuven
open mind, open ears
Transit
17 > 19 okt 2025

Festival 20·21 is de jaarlijkse Leuvense hotspot voor klassieke muziek uit de 20e en 21e eeuw. Open oren ontmoeten er de klankrijkdom van te (her)ontdekken repertoire en muzikale geheimtips, of kunnen zich tijdens de Transit-driedaagse laten verrassen door begeesterende eigentijdse creaties.

IN DE KIJKER

Julien Libeer

Spectra en Julien Libeer in een 'muzikaal spiegelspel'

Mirror of mirrors is een muzikaal spiegelspel met Miroirs, de magistrale vijfdelige pianocyclus van Maurice Ravel als basis. Elk Ravel-deel krijgt een ‘weerkaatsing’ in een compositie van na 1950. Er is ook altijd een inhoudelijke link: Une barque sur l’océan (Ravel) bijvoorbeeld wordt weerkaatst in La barque mystique (Tristan Murail). Julien Libeer voert de cyclus van Ravel uit op een historische Erard-vleugel zodat je ook de historische afstand met de recentere composities te horen krijgt.

Festival 20·21 - 15.10.2024 Ex Nihilo, Brecht Valckenaers Repetitie

Festival-artiest-in-residentie Brecht Valckenaers

Vorig jaar debuteerde Brecht Valckenaers met een fascinerend recital rond Ligeti’s jeugdwerk Musica Ricercata. Dat maakte zoveel indruk dat we Brecht uitnodigden om onze Festival-artiest-in-residentie te zijn.

Enerzijds zet hij de exploratie van Ligeti’s pianomuziek verder, ditmaal met diens werk voor twee piano’s, samen met Jan Michiels. Anderzijds kreeg hij carte blanche voor een gloednieuw programma, waarin hij kiest voor een spannende confrontatie tussen Sjostakovitsj en Oestvolskaja.

Trio Accanto

Transit-opener met uitgestorven diersoorten

Tijdens het openingsconcert op 17 okt speelt Trio Accanto tien muzikale portretten van uitgestorven of bedreigde diersoorten. Biologisch (bijna) verdwenen, rest er nog altijd de collectieve – hier muzikale – verbeelding waarin de zwarte boomkangoeroe of de monarchvlinder virtueel voortleven. Een scènische voorstelling met video van Georg Lendorf.

Pieter Bergé en Maarten Beirens vertellen over het nieuwe festivalprogramma

Agenda

Artistieke drijfveren

Open je oren, open je geest

In 1948 werd Dmitri Sjostakovitsj – een van de hoofdfiguren van deze festivaleditie – duchtig de levieten gelezen door de Sovjet-overheid. Samen met andere Russische ‘modernisten’ werd hij ervan beschuldigd muziek te schrijven die verraad pleegde aan de intrinsieke groot- en zorgeloosheid van de natie. Muziek zou vrolijk zijn of niet zijn. Zij zou de glorie zingen van het onvoorwaardelijk gelukkige Russische volk, of zwijgen. Bij voorkeur met een vleugje bombarie en nationalistisch gebral erbij. ‘Make Russia Great Again’.

Lees verder
Maarten Beirens, artistitiek directeur Transit

Als nevenproduct van de consumptiemaatschappij is afval immers naast een reële ecologische problematiek ook het perfecte model voor kunst: recycleren, herbruiken, transformeren zijn krachtige metaforen voor een muzikale praktijk.

Lees verder
I SOLISTI

Programma’s werden (en worden) vrijwel altijd speciaal voor het festival geconcipieerd en vertrekken van een specifiek dramaturgisch concept dat de gespeelde werken inhoudelijk en/of muzikaal met elkaar verbindt.

Lees verder

Sfeer beelden