Festival 20·21
Festival 20·21 is Leuven’s yearly hotspot for classical music of the 20th and 21st centuries. Here, open ears may enjoy repertoire to be (re)discovered and musical insider tips, or, during the three days of Transit, may embrace the many surprises of exhilarating contemporary premieres.
New edition 2024
Het grote debuut van Brecht Valckenaers in Leuven
Het festivalconcert Ex Nihilo is het grote debuut van Brecht Valckenaers, een van onze meest veelbelovende pianisten en componisten. In een doorlopend recital van ca. 70’ verbindt hij een jeugdwerk van de Hongaarse componist Ligeti (Musica ricercata) met eigen werk en met korte werkjes van andere componisten die hem inspireren.
Als pianist heeft Brecht al een aanzienlijk repertoire in de vingers, waarin de muziek van de 20e eeuw een belangrijke plaats inneemt. Maar hij profileert zich ook als componist, waarbij hij graag in dialoog treedt met zijn grote voorlopers.
Maak het mee vanop de eerste rij op di 15 okt in Leuven. INTRO om 19:45 CONCERT om 20:30
Openingsavond 25e editie Transit
Transit kijkt resoluut vooruit naar wat er nu bruist in de nieuwe muziek en doet dat met een spannende combinatie van artistieke stemmen. Openingsavond op vrijdag 18 oktober.
20:30 De Zuid- Koreaanse celliste, improvisator en componiste Okkyung Lee schreef op maat van Explore Ensemble. Ze verenigt: Oost en West, gecomponeerd en geïmproviseerd, akoestisch en elektronisch, delicaat en noisy! Wereldcreatie met Okkyung Lee als cello-soliste!
22:30 Philip Venables gaat In Answer Machine Tape, 1987 aan de slag met de berichten op een antwoordapparaat en een ‘cyborg’ piano voor een intieme blik op het leven van de Amerikaanse kunstenaar David Wojnarowicz te midden de aidsepidemie. Met performer-pianist Zubin Kanga.
Beyond the Imperative of Pleasure
More and more in the last few years, classical music has been increasingly promoted something purely to enjoy. Of course, there’s nothing wrong with enjoying something in and of itself, but perhaps we might be just a tiny bit more ambitious. After all, music has more to offer, and people do too. Festival 20·21’s aim is to encourage that tiny bit of ambition – of course, keeping open ears and an open mind.
Partytime (as usual)
De jongste telg van de Festival-van-Vlaanderen-familie viert dit jaar al zijn dertigste verjaardag. Het festival werd in 1994 opgericht als Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant met Mark Delaere als eerste artistieke leider. Aanvankelijk ging de aandacht afwisselend naar renaissancemuziek en muziek uit de 20e eeuw. In 2000 werd Transit toegevoegd, een weekend met de focus op nieuwe muziek dat intussen ook al vijfentwintig jaar bestaat.
Novecento en Transit
.
Festival 20·21 en het nieuwe concertconcept
In 2015 werd Mark Delaere opgevolgd door het duo Maarten Beirens (Transit) en Pieter Bergé (Novecento). Het festival veranderde opnieuw van naam (Festival 20·21) en het profiel werd verder aangescherpt. Programma’s werden (en worden) vrijwel altijd speciaal voor het festival geconcipieerd en vertrekken van een specifiek dramaturgisch concept dat de gespeelde werken inhoudelijk en/of muzikaal met elkaar verbindt. Zo is elk festivalconcert een coherent geheel met een doorlopende spanningsboog en hoge intensiteit. Ze duren gewoonlijk 60 à 75’ en hebben geen pauze. Gezongen teksten worden geprojecteerd om de betrokkenheid van het publiek te vergroten. Nu en dan wordt ook met video gewerkt, voor zover dit de muzikale beleving versterkt. De themadag zoomt jaarlijks in op een specifiek repertoire of een componist. Transit groeide de voorbije 25 jaar uit tot het belangrijkste festival voor nieuwe muziek in ons land. Tientallen componisten uit binnen- en buitenland hebben er doorheen de jaren wereldpremières kunnen presenteren. Transit is intussen een niet meer weg te denken ontmoetingsplaats voor wie de ontwikkeling van de hedendaagse muziek een warm hart toedraagt.